Michala Gregorová
Term sheet pro ranou fázi není raketová věda. Jsou v něm ale ustanovení, které vyžadují pozornost. Advokátka Bohuslava Horáková proto term sheet dle evropského standardu od Seed Summitu upravila pro českou právní realitu. A my jsme lidskou řečí okomentovali pasáže, která si v praxi říkají o pochopení.
Okomentovaný vzorový term sheet najdete zde
Kromě komentářů ke komplikovanějším ustanovením najdete v dokumentu také odkazy na vzorový term sheet v češtině a angličtině ke sta žení.
Proč jsme se do publikace vzorového termsheetu s komentářem pustili?
Je to další pokus (třeba po #ESOPasap) zjednodušit founderům fungování v českém právním prostředí. Chápeme, proč někteří zakladatelé raději volí zahraniční jurisdikci - kvůli větší právní jistotě, lépe podchyceným institutům, jako jsou třeba právě zaměstnanecké podíly, či lepší investovatelnosti. Český právní rámec je nicméně pro budování firem dostatečný, režijně levnější a v mnoha situacích daňově výhodnější. A pro budoucnost Česka je lepší, když ekvita může zůstat "doma".
S Bohunkou (z horakova.legal) jsme také natočili rozhovor, kde se dozvíte, na co si při vyjednávání o term sheetu dávat pozor. Bohunka je jeden z českých právníků, kteří mají s investičním vyjednáváním a dokumentací nejvíce zkušeností, v rozhovoru proto zazní řada praktických tipů a vyjasnění.
Přehrajete také na:Sdílet článek
Kombinace velmi praktických rad pro foundery (prvních 40 minut) a postřehů k budoucnosti AI, zábavy a vlastně celé západní společnosti. Rasty Turek v USA založil několik úspěšných projektů (jeho Pex v 2021 naraisoval 57M dolarů od Tencentu a právě se prodává), a i když už ho to párkrát málem zabilo (nebo spíš právě proto), nasbíral za 20 let zkušenosti jako málokdo z našeho regionu.
Kristína Čahojová v San Francisku buduje svůj femtech startup Kegg, který pomáhá ženám rychleji otěhotnět. Nedávno podepsala term sheet na series A. Nevybrala si přitom lehkou cestu, protože produktem je hardware, který se každé ráno vkládá do vagíny, navíc jde o medicínské zařízení, jehož tvrzenou účinnost musí schvalovat FDA.
Když se slovensko-český Around prodal v roce 2022 za 6 miliard korun Miru, byl to v našich končinách rekordní exit. Jak mohl Around uspět v konkurenci Google Meet či Zoomu? Jaká produktová vize přiměla zkušené foundery věřit, že našli mezeru na trhu? O tom všem, a hlavně o jeho produktové roli v Aroundu, Miru i Mixpanelu jsme se bavili s Vladem Hrudou. Ten aktuálně působí jako Group Product Manager v Miro, v Aroundu byl od roku 2021.