Michala Gregorová
Co je lepší? Bílá stěna, nebo plakát z Ikea? Zajímavou alternativu, a to i sběratelsky, nabízejí umělecké tisky z limitované série. Proč o tom píšeme? Protože do projektu, který jde tímto směrem, jsme investovali.
Nově spuštěný projekt 100ks nabízí kurátorovaný výběr uměleckých tisků, a to v limitovaných řadách po sto kusech. Za jejich kvalitu ručí na 100ks zkušení kurátoři. Cílem je přinést na trh dostupné umění od současných českých umělců a umělkyň.
„100ks vzniklo z jednoduché potřeby. Chtěl jsem domů současné umění, ale bylo těžké pro mě si vybrat. Trh je roztříštěný a pro laika nepřístupný. Druhou bariérou je samozřejmě cena originálních děl,” popisuje zakladatel projektu Jakub Svoboda.
Na webu 100ks.cz lze vždy pořídit originál, ale především i jeho dostupnější formu, umělecký tisk. Těch vzniklo vždy sto a všechny jsou podepsané autory a očíslované, v cenovém rozmezí od 2700 do 7000 Kč. Vytištěné jsou pigmentovými inkousty ve špičkové muzejní kvalitě na 100% bavlněný papír a mají světlostálost garantovanou 100 let. Pořídit je lze již zarámované, chráněné plexisklem s UV ochranou v galerijním standardu.
Jaká je výhoda projektu pro samotné umělce? „100ks nabízí umělcům novou cestu k zákazníkům, aniž by se museli starat o marketing. I přes větší cílovou skupinu jde stále o limitovanou sérii, nad kterou má autorka 100% kontrolu. Ten největší benefit, jak ho vnímají i sami umělci, je rozšíření povědomí nejen o nich samotných, ale i o současném českém umění jako celku, mezi nesběratele,” vysvětluje Jakub Svoboda.
Proč jsme se v Mitonu rozhodli pro seedovou investici? „I v oblasti umění na sebe strhává čím dál více pozornost umělá inteligence. Během pár let můžeme čekat nekonečnou záplavu umění generovaného AI. Bude tak ještě složitější odlišit originální tvorbu. Pro autory bude těžší zviditelnit se, aby se mohli věnovat své tvorbě naplno,” komentuje aktuální trend partner Mitonu Michal Jirák.
[Více o budoucnosti umění v souvislosti s rozvojem AI píšeme tady]
„O to důležitější bude podpora umění, za kterým je lidská ruka a příběh. Investice do 100ks je naším prvním příspěvkem v této oblasti. Chceme tak podpořit české umělce a všem nám ostatním dopřát výběr obrazů s garancí originality, kvality a v dostupném formátu,” dodává.
Díla, která zákazníci najdou v nabídce 100ks, jsou přehledně řazena do tematických sérií. První tři vybral kurátor a kunsthistorik Petr Vaňous, konkrétně jde o série Figurace, Krajina a Nový jazyk malby, který dává prostor abstraktnějším dílům. Aktuálně je v nabídce 22 děl od 18 umělců a každé dílo je dostupné v počtu 100 kusů. V následujících měsících je v plánu přidávat jednu novou tematickou sérii měsíčně.
Pokud se ukáže, že mají zákazníci o limitované edice tisků zájem, vyrazí 100ks z Česka do dalších evropských zemí. I zde by zůstal důraz na dostupnost, jednoduchost volby a lokální umělce.
Sdílet článek
(Tisková zpráva) Do hlavní sezóny vstupuje vyhledávač nábytku Biano s novým vedením. Na pozici CEO nově působí Peter Hupka, dvojkou ve firmě je dosavadní CMO Ondřej Bolkovec, který nyní zastává pozici provozního ředitele (COO). Projekt z portfolia investiční skupiny Miton, který loni přivedl partnerským e-shopům objednávky za 1,7 mld. korun a je ziskový, má s novým vedením ještě ambicióznější plány.
Je jednou z těch velmi úspěšných technologických firem, o kterých se mezi zasvěcenými dobře ví, ale v médiích je příliš nevidíte. Z Glami se během 10 let stal největší vyhledávač a online katalog módního zboží a doplňků. Působí ve 13 zemích, jeho zákazníci udělají téměř půl milionu objednávek měsíčně a módní e-shopy si díky němu letos připočítají 4 mld. Kč k tržbám. Velkou a ziskovou mezinárodní firmou se Glami, které dnes jako CEO vede Ján Kešelák, nestalo jen tak.
Na takovou triviální věc jako web se přece nikdo nachytřovat nepotřebuje. Nebo? Rozhovor s Martinem Koptou a Jakubem Goldmannem je plný velmi praktických tipů, třeba na to, jak přesně se uživatelů ptát, když se opravdu chcete něco užitečného dozvědět. Nebo jak v Karlíně zorganizovat uživatelské testování zadarmo.