Michala Gregorová
Co je lepší? Bílá stěna, nebo plakát z Ikea? Zajímavou alternativu, a to i sběratelsky, nabízejí umělecké tisky z limitované série. Proč o tom píšeme? Protože do projektu, který jde tímto směrem, jsme investovali.
Nově spuštěný projekt 100ks nabízí kurátorovaný výběr uměleckých tisků, a to v limitovaných řadách po sto kusech. Za jejich kvalitu ručí na 100ks zkušení kurátoři. Cílem je přinést na trh dostupné umění od současných českých umělců a umělkyň.
„100ks vzniklo z jednoduché potřeby. Chtěl jsem domů současné umění, ale bylo těžké pro mě si vybrat. Trh je roztříštěný a pro laika nepřístupný. Druhou bariérou je samozřejmě cena originálních děl,” popisuje zakladatel projektu Jakub Svoboda.
Na webu 100ks.cz lze vždy pořídit originál, ale především i jeho dostupnější formu, umělecký tisk. Těch vzniklo vždy sto a všechny jsou podepsané autory a očíslované, v cenovém rozmezí od 2700 do 7000 Kč. Vytištěné jsou pigmentovými inkousty ve špičkové muzejní kvalitě na 100% bavlněný papír a mají světlostálost garantovanou 100 let. Pořídit je lze již zarámované, chráněné plexisklem s UV ochranou v galerijním standardu.
Jaká je výhoda projektu pro samotné umělce? „100ks nabízí umělcům novou cestu k zákazníkům, aniž by se museli starat o marketing. I přes větší cílovou skupinu jde stále o limitovanou sérii, nad kterou má autorka 100% kontrolu. Ten největší benefit, jak ho vnímají i sami umělci, je rozšíření povědomí nejen o nich samotných, ale i o současném českém umění jako celku, mezi nesběratele,” vysvětluje Jakub Svoboda.
Proč jsme se v Mitonu rozhodli pro seedovou investici? „I v oblasti umění na sebe strhává čím dál více pozornost umělá inteligence. Během pár let můžeme čekat nekonečnou záplavu umění generovaného AI. Bude tak ještě složitější odlišit originální tvorbu. Pro autory bude těžší zviditelnit se, aby se mohli věnovat své tvorbě naplno,” komentuje aktuální trend partner Mitonu Michal Jirák.
[Více o budoucnosti umění v souvislosti s rozvojem AI píšeme tady]
„O to důležitější bude podpora umění, za kterým je lidská ruka a příběh. Investice do 100ks je naším prvním příspěvkem v této oblasti. Chceme tak podpořit české umělce a všem nám ostatním dopřát výběr obrazů s garancí originality, kvality a v dostupném formátu,” dodává.
Díla, která zákazníci najdou v nabídce 100ks, jsou přehledně řazena do tematických sérií. První tři vybral kurátor a kunsthistorik Petr Vaňous, konkrétně jde o série Figurace, Krajina a Nový jazyk malby, který dává prostor abstraktnějším dílům. Aktuálně je v nabídce 22 děl od 18 umělců a každé dílo je dostupné v počtu 100 kusů. V následujících měsících je v plánu přidávat jednu novou tematickou sérii měsíčně.
Pokud se ukáže, že mají zákazníci o limitované edice tisků zájem, vyrazí 100ks z Česka do dalších evropských zemí. I zde by zůstal důraz na dostupnost, jednoduchost volby a lokální umělce.
Sdílet článek
(tisková zpráva) Do české gastronomie vstupuje nová značka, která ale zaštiťuje řadu už zavedených projektů. Pod názvem Piano vzniká skupina technologických firem, do níž patří třeba oblíbený startup Qerko nebo renomovaný pokladní systém Septim. Všechny projekty, které značka Piano zastřešuje, patří do portfolia investiční skupiny Miton.
Oba mají blízko k AI, každý ale z jiného úhlu. Zatímco Stanislav Fort je AI výzkumník, který prošel Google DeepMind i Anthropicem, a nyní je zakladatelem AI startupu, Kristina Fort se zabývá umělou inteligencí z pohledu governance a regulace. Jaký je rozdíl mezi Anthropicem a OpenAI? Proč se tak málo mluví o obecné umělé inteligenci? A proč musí být regulace AI flexibilní?
Petr Koubský je vedoucí vědecké rubriky Deníku N a spolumoderátor podcastu Sféry o technologiích, vědě a společnosti. Ve svých textech se dlouhodobě zabývá AI. Je srovnání dnešní AI revoluce s revolucí průmyslovou adekvátní? V čem je AI rozhodně lepší než člověk? A proč přestane stačit být průměrný?