Tomáš Jiroušek
Na společné fotografii zleva Tomáš Jiroušek (Miton) a zakladatelé Behavery - Jan Kuba, Igor Kubíček a Dušan Švancara.
Úspěšnost prediktivních metod v HR je v průměru horší než si hodit mincí. Když se firmy snaží porozumět psychologickému profilu a kompetencím svých lidí, aby mohly své týmy co nejlépe motivovat a opečovávat, pohybuje se úspěšnost používaných nástrojů okolo dvaceti procent. Behavera je startup, který to chce změnit, a to vývojem vlastních metod na měření kompetencí a potřeb lidí.
Jaký problém Behavera řeší
O tom, že má tato oblast obrovský potenciál, těžko může být pochyb. Více než polovina zaměstnanců uvádí jako hlavní důvod svého odchodu buď svůj špatný fit s firemní kulturou, suboptimální vedení ze strany nadřízených nebo pocit, že firma nedokázala využít a rozvinout jejich potenciál. Není to překvapení vzhledem k faktu, že 90 % firem nemá dostatečná data, aby mohly tuto situaci změnit.
Z metod, které firmy používají aktuálně nejčastěji, jmenujme třeba nestrukturované rozhovory, které sice všichni využíváme, ale jsou dost možná nejhorším nástrojem, jak o kandidátech nebo stávajících zaměstnancích něco zjistit. Pokud chce firma proces zefektivnit či automatizovat, zpravidla sahá po osobnostních dotaznících - např. Hogan nebo MBTI.
V čem je Behavera jiná
“Hlavním rozdílem mezi těmito klasickými metodami a naší gamifikovanou diagnostikou je náš odklon od sebeposuzovací formy dotazování. Když použiju jednoduchý příměr: v dotazníku byste se zpěváka ptali na to, jaký má rozsah, jak si myslí, že dokáže zpívat čistě, nebo jak si poradí s rychlými pasážemi. V naší diagnostice ho necháte zazpívat,” vysvětluje rozdíl mezi Behaverou a těmito nástroji jeden ze zakladatelů Jan Kuba.
“Klasické dotazníkové šetření se ptá na relevantní aspekty vaší pracovní reality a nechává vás hodnotit výroky, posuzovat správnost nebo vybírat X z Y možností. Tím vytváří obrovský prostor pro zkreslení, protože většina z nás není schopná dobře posoudit úroveň svých pracovních kompetencí nebo k tomu prostě a jednoduše nejsme ochotní.. Naše metodologie staví na behaviorální psychologii. Díky tomu můžeme doložit násobně vyšší externí i prediktivní validitu našich zjištění,” dodává Igor Kubíček, CEO a spoluzakladatel.
Produkt
Cílem Behavery je budovat nástroj, díky kterému firmy získávají spolehlivá data o svých lidech a jejich kompetencích. Ať už jsou to uchazeči nebo dlouhodobí členové týmu. Data Behavera získává díky vlastním behaviorálním assessment nástrojům, které mají podobu propracované hry simulující reálné pracovní situace. Na základě těchto dat se pak Behavera stává partnerem pro manažery, team leadery či recruitery. Způsoby využití v praxi jsou pak například tyto:
Jak to zapadá
V oblasti analytiky behaviorálních dat a prediktivních modelů v HR vidíme veliký potenciál. Behavera svým unikátním přístupem pomáhá zvyšovat efektivitu a spokojenost lidí. Což je obecně téma, kterým se v Mitonu v rámci HR technologií zabýváme nejvíce. Na investice v této oblasti máme pro příští roky připraveny vyšší desítky miliónů korun.
Tým
Za Behaverou stojí tři zkušení zakladatelé. Funkci CEO zastává Igor Kubíček, který se už přes 10 let se věnuje designu a implementaci digitálních produktů a služeb v oblasti vzdělávání a rozvoje lidského potenciálu. Jako Chief of Science působí v Behaveře psycholog Jan Kuba, který se dlouhodobě zabývá oblastí psychometriky, tj. aplikace statistické analýzy při konstruování psychodiagnostických metod. CTO Dušan Švancara má za sebou třeba dva roky v berlínském 9Cookies v době, kdy firmu akvíroval Delivery Hero.
Zákazníci
Assessment nástroje Behavery již využily desítky tisíc lidí. Mezi klienty patří společnosti jako Vodafone, Novartis, PwC či VŠE.
Srovnání dvou konkrétních profilů na kompetenční mapě skupiny. Modrý ukazuje vyšší maxima, ale i větší potenciální rezervy - větší vyhraněnost pracovního chování. Žlutý zobrazuje jinak profilovaného jedince.
Motivace a pracovní kultura (barchart) - ukazuje skladbu pracovně-kulturních potřeb týmu s vyhraněností skupiny směrem k otevřenosti (přijímání nových věcí, vyšší tolerance odlišnosti a hledání dobré praxe mimo tradiční strukturu), odbornost (tendenci a uznávání spíše neformálních autorit na základě jejich odbornosti) a výkonu (tendenci být motivován převážně dosahováním dobrých výsledků).
Ukazuje srovnání pracovního stylu různých zaměstnanců. Je zde patrné, na jaké aspekty pracovního chování kladou větší důraz.
Sdílet článek
Taky vás zajímá, proč jsou firmy Tomáše Čupra tak úspěšné? Vylistovali jsme náš seznam Tomášových superschopností a nechali ho list okomentovat. Řeč přišla i na výrok Elona Muska, že budovat firmu je jako zírat do propasti a polykat u toho sklo. Povídali jsme si taky o tom, jak se díky AI dá desetinásobný Rohlík řídit s třetinou lidí.
Byznys model založený na předplatném stvořil řadu miliardových firem a stal se miláčkem investorů. Teď se řeší, jak ho ovlivní umělá inteligence.
Původem Slovák Kroni Hope v San Francisku buduje startup Graet, po půlroce má 40 tisíc měsíčních uživatelů. Podruhé do něj investoval Miton.