Michala Gregorová
Taky vás štve, jak je v Česku všechno kolem ESOPů těžkopádné a složité? V tom případě nabízíme akci. Podpořte iniciativu #ESOPasap a zkusme situaci změnit k lepšímu společně.
Tisková zpráva, 28. března 2023
České startupy toho od státu nepotřebují moc, většinou hlavně klid na práci. Pokud se už ale od technologických firem ozývá opakované volání, pak po lepším legislativním a daňovém uchopení zaměstnaneckých akciových programů (ESOP).
Přitáhnout zájem k problematice ESOP v Česku chce naše nová iniciativa ESOPasap, kterou ještě před zveřejněním podpořily hlavní VC fondy i přední startupy.
Startupy se mohou stát tahounem české ekonomiky. K tomu ale potřebují přitáhnout špičkové lidi. Země, které už ESOP podporují, rychle získávají náskok - Česko mezi nimi není. A to i přes to, že je už dva roky signatářem dokumentu EU Startup Nation Standard. Jeho součástí je příslib, že stát pro ESOPy stanoví pravidla ušitá na míru startupovému ekosystému.
“Česko má na to, stát se jedním z evropských technologických center. Máme v ruce spoustu dobrých karet - talentované, podnikavé lidi, dobré technologické vzdělávání, příjemné podmínky k životu… Nicméně pokud mají startupy přitáhnout špičkové lidi z Česka i zahraničí, potřebují ještě osvícenější přístup státu, mimo jiné právě k ESOPu,” komentuje potřebu změny partner Mitonu Tomáš Matějček.
Že jde o téma, které trápí celý startupový ekosystém, svědčí podpora, kterou iniciativa získala. Přidaly se startupy jako Rossum, Rohlik nebo Mews, a také přední česká VC.
Proč jsou lepší pravidla potřeba?
1. ESOP zvyšuje šanci na úspěch
Lepší podpora ESOPu = více Rohlíků, ProductBoardů a Avastů pro Česko. Díky ESOPu se zaměstnanci stávají spolumajiteli, což má zásadní vliv na jejich motivaci.
2. ESOP přitahuje talent
Ti nejlepší si dnes mohou vybírat z nabídek z celého světa. Když budou české firmy moci využít ESOPy jednodušeji, budou mít větší šanci přitáhnout ty nejlepší z Česka i zahraničí.
3. ESOP podporuje další podnikatelskou aktivitu
Úspěšní lidé z technologické sféry vracejí vydělané peníze zpět do ekosystému. Více zaměstnanců s ESOPem znamená více úspěšných startupových příběhů.
Problematické aspekty současné české reality shrnuje webová stránka iniciativy. Součástí je i rozcestník na praktické informace k ESOPům. Je zde rovněž možné se k podpoře iniciativy zapojit.
Přidejte svoji firmu mezi podporovatele: www.esopasap.cz
foto: Cocuma pro GLAMI
Sdílet článek
(Tisková zpráva) Do hlavní sezóny vstupuje vyhledávač nábytku Biano s novým vedením. Na pozici CEO nově působí Peter Hupka, dvojkou ve firmě je dosavadní CMO Ondřej Bolkovec, který nyní zastává pozici provozního ředitele (COO). Projekt z portfolia investiční skupiny Miton, který loni přivedl partnerským e-shopům objednávky za 1,7 mld. korun a je ziskový, má s novým vedením ještě ambicióznější plány.
Je jednou z těch velmi úspěšných technologických firem, o kterých se mezi zasvěcenými dobře ví, ale v médiích je příliš nevidíte. Z Glami se během 10 let stal největší vyhledávač a online katalog módního zboží a doplňků. Působí ve 13 zemích, jeho zákazníci udělají téměř půl milionu objednávek měsíčně a módní e-shopy si díky němu letos připočítají 4 mld. Kč k tržbám. Velkou a ziskovou mezinárodní firmou se Glami, které dnes jako CEO vede Ján Kešelák, nestalo jen tak.
Na takovou triviální věc jako web se přece nikdo nachytřovat nepotřebuje. Nebo? Rozhovor s Martinem Koptou a Jakubem Goldmannem je plný velmi praktických tipů, třeba na to, jak přesně se uživatelů ptát, když se opravdu chcete něco užitečného dozvědět. Nebo jak v Karlíně zorganizovat uživatelské testování zadarmo.