Michala Gregorová
Poslední týdny jasně ukázaly dvě věci. Zaprvé že finanční pomoc od státu je chaotická a pomalá. Tou druhou je síla komunit. Když se lidi spojí za jasně daným cílem, dokážou vlastními silami nevídané věci. Nástrojem, který v obou aspektech dokáže pomoci, je dárcovská platforma Donio. Jsme pyšní, že tenhle projekt je teď oficiální součástí rodiny firem, do kterých jsme v Mitonu investovali.
Největším a nejznámějším dosavadním úspěchem Donio je určitě sbírka na plicní ventilátory. Na ty se přes Donio vybralo 14 milionů korun za pouhých 19 hodin. Legendárním se v téhle souvislosti stala reakce ministra vnitra Jana Hamáčka. Ten na dotaz, zda by vývoj neměl vědcům financovat stát, na svém Twitteru odpověděl: „Na ventilátory by vláda měla přispět, ale zatím to vypadá, že crowdfunding bude stačit.“ Než se stát rozhoupal, byly peníze na účtu ČVUT.
Na Donio.cz si kdokoliv může založit sbírku na cokoliv.
Na účet pak dostanete 100 procent vybraných peněz. Donio se nebere provizi a hradí také náklady na bankovní poplatky. Projekt financují dobrovolná „dýška“ od dárců. Každý se totiž může rozhodnout, zda kromě vybrané sbírky podpoří i další rozvoj platformy.
Může skvěle udělaná dárcovská platforma způsobit revoluci v pomoci zespodu? Zakladatel Donio David Procházka je o tom přesvědčený. „Umím si představit, že během pár let se na Donio mohou měsíčně vybrat stovky milionů korun jen v Česku. Takový Národ sobě ve verzi 2020,“ říká.
Jeho snem je naučit nás všechny, abychom si z darování peněz na dobrou věc vytvořili pravidelný návyk. Místo pravidelného kontrolování, jaké nové tenisky si pořídíme, se prostě budeme dívat, kdo zrovna potřebuje naše peníze. Co takhle někomu pomoci každé pondělní ráno?
Donio pro Miton na podzim 2019 objevil Tomáš Hodboď (na fotce s Davidem Procházkou stojí vpravo). „Donio není projekt, na který bychom se dívali podle standardních investičních kritérií. Chceme podpořit a udržet stěžejní myšlenku, že k organizátorům putuje vždy 100 % vybrané částky. Chceme, aby tým věnoval celou svou kapacitu tomu, jak na platformu přinést co nejvíce sbírek a pomoci co největšímu počtu lidí,“ popisuje.
„Pomohli jsme Davidovi sestavit extrémně talentovaný tým s vizí, že pomoc zespoda potřebuje razantní změnu. Když přidáme naše zkušenosti z e-commerce a obecně stavění online produktů, jsem přesvědčený, že v téhle oblasti můžeme dokázat velké věci. I za hranicemi Česka,” dodává Tomáš Hodboď.
Donio v číslech
Poslechněte si rozhovor o budoucnosti dárcovství: V rámci nejnovější epizody Cinkátka jsem si povídala s Davidem Procházkou a Ladou Brůnovou z Donio
Sdílet článek
(Tisková zpráva) Do hlavní sezóny vstupuje vyhledávač nábytku Biano s novým vedením. Na pozici CEO nově působí Peter Hupka, dvojkou ve firmě je dosavadní CMO Ondřej Bolkovec, který nyní zastává pozici provozního ředitele (COO). Projekt z portfolia investiční skupiny Miton, který loni přivedl partnerským e-shopům objednávky za 1,7 mld. korun a je ziskový, má s novým vedením ještě ambicióznější plány.
Je jednou z těch velmi úspěšných technologických firem, o kterých se mezi zasvěcenými dobře ví, ale v médiích je příliš nevidíte. Z Glami se během 10 let stal největší vyhledávač a online katalog módního zboží a doplňků. Působí ve 13 zemích, jeho zákazníci udělají téměř půl milionu objednávek měsíčně a módní e-shopy si díky němu letos připočítají 4 mld. Kč k tržbám. Velkou a ziskovou mezinárodní firmou se Glami, které dnes jako CEO vede Ján Kešelák, nestalo jen tak.
Na takovou triviální věc jako web se přece nikdo nachytřovat nepotřebuje. Nebo? Rozhovor s Martinem Koptou a Jakubem Goldmannem je plný velmi praktických tipů, třeba na to, jak přesně se uživatelů ptát, když se opravdu chcete něco užitečného dozvědět. Nebo jak v Karlíně zorganizovat uživatelské testování zadarmo.