Michala Gregorová
Poslední týdny jasně ukázaly dvě věci. Zaprvé že finanční pomoc od státu je chaotická a pomalá. Tou druhou je síla komunit. Když se lidi spojí za jasně daným cílem, dokážou vlastními silami nevídané věci. Nástrojem, který v obou aspektech dokáže pomoci, je dárcovská platforma Donio. Jsme pyšní, že tenhle projekt je teď oficiální součástí rodiny firem, do kterých jsme v Mitonu investovali.
Největším a nejznámějším dosavadním úspěchem Donio je určitě sbírka na plicní ventilátory. Na ty se přes Donio vybralo 14 milionů korun za pouhých 19 hodin. Legendárním se v téhle souvislosti stala reakce ministra vnitra Jana Hamáčka. Ten na dotaz, zda by vývoj neměl vědcům financovat stát, na svém Twitteru odpověděl: „Na ventilátory by vláda měla přispět, ale zatím to vypadá, že crowdfunding bude stačit.“ Než se stát rozhoupal, byly peníze na účtu ČVUT.
Na Donio.cz si kdokoliv může založit sbírku na cokoliv.
Na účet pak dostanete 100 procent vybraných peněz. Donio se nebere provizi a hradí také náklady na bankovní poplatky. Projekt financují dobrovolná „dýška“ od dárců. Každý se totiž může rozhodnout, zda kromě vybrané sbírky podpoří i další rozvoj platformy.
Může skvěle udělaná dárcovská platforma způsobit revoluci v pomoci zespodu? Zakladatel Donio David Procházka je o tom přesvědčený. „Umím si představit, že během pár let se na Donio mohou měsíčně vybrat stovky milionů korun jen v Česku. Takový Národ sobě ve verzi 2020,“ říká.
Jeho snem je naučit nás všechny, abychom si z darování peněz na dobrou věc vytvořili pravidelný návyk. Místo pravidelného kontrolování, jaké nové tenisky si pořídíme, se prostě budeme dívat, kdo zrovna potřebuje naše peníze. Co takhle někomu pomoci každé pondělní ráno?
Donio pro Miton na podzim 2019 objevil Tomáš Hodboď (na fotce s Davidem Procházkou stojí vpravo). „Donio není projekt, na který bychom se dívali podle standardních investičních kritérií. Chceme podpořit a udržet stěžejní myšlenku, že k organizátorům putuje vždy 100 % vybrané částky. Chceme, aby tým věnoval celou svou kapacitu tomu, jak na platformu přinést co nejvíce sbírek a pomoci co největšímu počtu lidí,“ popisuje.
„Pomohli jsme Davidovi sestavit extrémně talentovaný tým s vizí, že pomoc zespoda potřebuje razantní změnu. Když přidáme naše zkušenosti z e-commerce a obecně stavění online produktů, jsem přesvědčený, že v téhle oblasti můžeme dokázat velké věci. I za hranicemi Česka,” dodává Tomáš Hodboď.
Donio v číslech
Poslechněte si rozhovor o budoucnosti dárcovství: V rámci nejnovější epizody Cinkátka jsem si povídala s Davidem Procházkou a Ladou Brůnovou z Donio
Sdílet článek
(tisková zpráva) Do české gastronomie vstupuje nová značka, která ale zaštiťuje řadu už zavedených projektů. Pod názvem Piano vzniká skupina technologických firem, do níž patří třeba oblíbený startup Qerko nebo renomovaný pokladní systém Septim. Všechny projekty, které značka Piano zastřešuje, patří do portfolia investiční skupiny Miton.
Oba mají blízko k AI, každý ale z jiného úhlu. Zatímco Stanislav Fort je AI výzkumník, který prošel Google DeepMind i Anthropicem, a nyní je zakladatelem AI startupu, Kristina Fort se zabývá umělou inteligencí z pohledu governance a regulace. Jaký je rozdíl mezi Anthropicem a OpenAI? Proč se tak málo mluví o obecné umělé inteligenci? A proč musí být regulace AI flexibilní?
Petr Koubský je vedoucí vědecké rubriky Deníku N a spolumoderátor podcastu Sféry o technologiích, vědě a společnosti. Ve svých textech se dlouhodobě zabývá AI. Je srovnání dnešní AI revoluce s revolucí průmyslovou adekvátní? V čem je AI rozhodně lepší než člověk? A proč přestane stačit být průměrný?