Jak jsme vsadili na nakupování očima

Michal Jirák

Michal Jirák

11. 9. 2018

Příběh módního vyhledávače Domodi, do kterého jsme investovali krátce po jeho založení, v roce 2012. Střih. 2018, Domodi finálně odkupuje polská mediální skupina GWP na valuaci 1,5 mld. Kč.

Domodi

LONG STORY SHORT

  • Mediální skupina GWP odkoupila od Mitonu a zakladatelů zbývající podíl v Domodi.pl v transakci oceňující firmu na ~1,5 mld. Kč.
  • Miton se společně se zakladateli dále věnuje rozvoji podobnému konceptu módního vyhledávače v 11 zemích pod značkou Glami.
  • Bonus: 5 trendů, které pozorujeme během našich 6 let ve fashion e-commerce.

SHORT STORY LONG

Do Domodi.pl jsme investovali v roce 2012, krátce po založení. V té době byl jeho model velice nejistý. Byla tu vzdálená inspirace sociálním Polyvorem (RIP 2018) a za Domodi.pl stáli matadoři polské e-commerce pod vedením Krzysztofa Wierzbickiho, se kterým jsme se dobře znali.

DOMODI founders

Krzyszof Wierzbicki, Lukasz Zych, Marcin Chwalik a my z Mitonu jsme nebyli vždy na stejné straně při sportu, ale v e-commerce tématech to šlo.

Krzyszof Wierzbicki, Lukasz Zych, Marcin Chwalik a my z Mitonu jsme nebyli vždy na stejné straně při sportu, ale v e-commerce tématech to šlo.
Jak velký je trh s módou? Naše odpověď vždy byla "big enough". Kdo by to přesně počítal, když se jednalo o největší e-commerce kategorii, která zároveň nejrychleji rostla? 2-3 (bam)bilionů USD globálně.

Hlavní pro nás vždy bylo, že se oblečení objevuje, vybírá a nakupuje zcela jinak než ostatní kategorie. Všichni jsme prostě měli pocit, že v nejrychleji rostoucí kategorii e-commerce ještě zdaleka není vše hotovo, a tak jsme společně začali hledat odpověď, jak lidem usnadnit objevování v tak fragmentovaném odvětví.

Nakupování očima se stalo jednou z našich investičních tezí a Domodi se stalo naší sazkou na tento trend, stejně jako Bonami v oblasti home&decor. V US byste řekli, že jsou to ne-amazoní kategorie, v Čechách ne-heurekovské. Jde prostě více o obrázky než o cenu.

Nakupování očima

A protože rádi experimentujeme na více frontách, v říjnu 2013 jsme spustili Glami.cz - zdánlivě stejný koncept, jiná platforma, jiný tým, se zapojením zakladatelů Domodi a pod vedením Tomáše Hodbodě, který s námi po Heurece chtěl vytvořit něco nového. Těžili jsme ze zdánlivě nezávislého vývoje, dvou pohledů na věc a sdílení know-how.

"Maximize the number of experiments you can do per given unit of time."
— Jeff Bezos

O podobné otevřené sdílení zkušeností se dnes mezi startupy trochu přichází - každý hned od prvního dne pokukuje po globální expanzi, takže dva týmy často řeší naprosto stejné problémy v různých zemích, ale klíčové informace si hlídají, protože zítra mohou být konkurenti. Přitom není lepší inspirace, než když to jinde vidíte opravdu fungovat.

Produkt a principy fungování Domodi se v čase hodně měnily, ale základní myšlenka usnadnit objevování módy pro každého a kdekoliv zůstala. Modely se postupně sblížily, úspěchy z jedné platformy jsme přenášeli na druhou. To vše pomohlo Domodi.pl raketově růst v Polsku a Glami expandovat po Evropě.

Mediální skupina GWP vstoupila do Domodi v roce 2014. Právě tehdy otočila svou pozornost na e-commerce ve snaze snížit závislost na mediálních příjmech. Souhlasili s naší vizí o síle on-line fashion segmentu a my jsme se zároveň čím dál tím více dívali na zahraniční trhy, kdežto oni upevňovali pozici v Polsku.

Stále pod plným vedením zakladatelů vyrostlo Domodi v nejdůležitější zdroj fashion inspirace v Polsku, největší zdroj objednávek pro většinu on-line prodejců a nyní zaměstnává přes 100 lidí ve Wroclawi pod čerstvým CEO Adamem Plonou.

GWP podle plánu minulý týden od nás a zakladatelů dokoupilo zbývající podíl na valuaci ~1,5 mld. Kč, čímž se završila postupná akvizice.

My se společně se zakladateli Domodi dále věnujeme expanzi značky Glami (resp. Stileo v Itálii a Španělsku). K současným 11 zemím ještě přidáme pár v Evropě a příští rok otevřeme další kontinent. Experimentujeme s TV reklamou, řešením výběru velikostí, kvality v módě, udržitelnými značkami, lokálními designéry…

A samozřejmě hledáme šikovné lidi, které tento příběh zajímá dál.

MEZITÍM JINDE...
Naše teze o objevování módy zůstává stále stejná i po 6 letech. Ale trh se posunul a je zajímavé se podívat kam.

  • Móda se objevuje převážně na mobilech, už to začíná platit i pro samotné objednávky. Všichni tedy dnes musí pracovat s cross-device strategiemi.
  • Všechny velké značky již prodávají on-line, překonali porodní bolesti a bojují v omni-channel prostředí s native ecommerce hráči. Inditex již prodá 10 % online, H&M 12 %, Next 40+ %.
  • Masové značky jako adidas chtějí prodávat přímo zákazníkům - kolik z nás si koupilo adidas boty přímo od adidasu? Dříve nemyslitelné podkopávání sítě prodejců je dnes hlavní sázkou adidasu na růst.
  • Nové úzce specializované značky zase prodávají jen přímo zákazníkům a trh se ještě více fragmentuje aneb přichází D2C.
  • Větší ochota nakupovat v zahraničí a tlak e-commerce hráčů lokalizovat do co nejvíce zemí otevírá v podstatě nekonečné množství sortimentu. "71% evropanů objednalo v zahraničí" a "Zara do 2020 umožní nakoupit komukoliv na světě" nejlépe vystihují, že lokální konkurence již téměř neexistuje.
  • Amazon nikdy nespí...

Sdílet článek

Mohlo by vás zajímat