Co se děje v re-commerce (a co nás naučil Knihobot)

Co se děje v re-commerce
Co se děje v re-commerce
Michala Gregorová
5. 12. 2022

Je to už rok, co jsme o re-commerce natočili epizodu našeho podcastu. Nejvyšší čas se znovu podívat, co se tu děje (následuje blogová verze tohoto Twitter vlákna).

Proč ten hype, ptáte se? Vždyť second-hand je tu dávno?

Ano a ne. Nakupování second-handu není nic nového. Novým je rozšiřující se návyk použité věci prodávat. OfferUp Re-commerce Report: "32 % příslušníků GenZ má přeprodej jako svůj sekundární příjem."

Re-commerce secondary income

Hlavně mladší generace už při nákupu kalkuluje, za kolik v budoucnu danou věc prodá. Tzn. to, co my starší děláme při nákupu ojetých aut, budeme brzy dělat třeba při nákupu bundy Patagonia či luxusní kabelky.

Proč je re-commerce na vzestupu?

  • Rekordní inflace nás nutí přemýšlet o tom, kde ušetřit či vydělat.
  • Máme čím dál větší výčitky ze svého chování k přírodě.
  • Značky začínají větřit příležitost, jak si díky opakované obrátce zlepšit marži i image.
Re-commerce motivace

Co ještě re-commerce pomáhá?

  • Je tu čím dál více startupů, které přeprodej usnadňují. AI pro tagování zboží či pricing, Resale-as-a-Service, nástroje pro ověření pravosti... Second-hand tu byl vždycky, ekosystém ale postrádal klíčové komponenty. To se mění.
  • Hodně zboží se prodá online, takže je již nafocené, popsané a existuje digitální stopa ceny.
  • Logistika se obrovsky zahustila, vezměte si jen českou Zásilkovnu pro p2p.
  • Mnohem více produktů je globálních, takže si snadněji najdou majitele.

Jak to může být velké?

V křišťálové kouli vidí každý něco jiného.

  • V módě to může být až třetina našeho šatníku a 20 % obratu módních značek.
  • OfferUp: "The re-commerce market is projected to reach $289B by 2027 and grow 5x faster than the overall retail market."
  • BCG:
Re-commerce BCG

From innovation to expectation

Nejvíc se toho děje v módě. Každý týden spouští velké značky pre-loved sekce na svých webech. Většinou je to jen pro PR, než že by šlo o reálnou inovaci byznys modelu. Ale o tom zas až někdy příště.

HM Rewear

Co re-commerce brzdí?

  • Prostý fakt, že věci často nepřežijí prvního majitele
  • Složitá logistika (přechod od p2p, manipulace s každým kusem)
  • Stigma second-hand zboží

zdroj: McKinsey State of the Fashion 2021 (od s. 63)

Knihobot kladívko

A tím se elegantně dostáváme k pěti ponaučením z našich 2 let s Knihobotem.

1. Úzké hrdlo je na straně nabídky

Patagonia by prodala 10x více bund, kdyby je dokázala od svých zákazníků získat. To samé vidíme v Knihobotu. Prodat 3x více dobrých knih by byla hračka. Hračka není dobré knihy získat. Je to schopnost, která rozhoduje o úspěchu.

Knihobot knihy do sklepa

2. Peníze nejsou hlavní motivací (napoprvé)

Nicméně nesmíte zákazníky výší provize zklamat, jinak už podruhé nepřijdou. První pohnutkou je nicméně "udělat si doma pořádek".

3. Pohodlí je klíčové

Většina lidí svoje knihy nikdy neprodávala a sebemenší bariéra je odradí. I když je odvoz knih kurýrem zdarma, zákazníci často preferují cestování na pobočku. A i nutnost jedné fotky knížek řadu z nich odradí.

Knihobot meme, nahrát fotku

4. Logistika je opravdu oříšek

Jak udělat výkup co nejpohodlnější? Kurýra zdarma máme, ale balit knihy do krabice je opruz, stejně pro Zásilkovnu. Vlastní pobočky jsou drahé. Co boxy? Většina neumí zpětný odběr, a i když ano, jak knihy z tolika míst svezete? A co v zahraničí?

5. Je to komplexní

Knihobot není "jen" e-shop, musí se postarat o spokojenost obou stran, zákazníků i dodavatelů. To vyžaduje provozní excelenci (done), ale jak vyřešíte pricing? A jak získat knihy v zahraničí?

Stay tuned (nebo s tím pojďte pomoci).

 

Zdroje pro další studium

Sdílet článek