Michala Gregorová
Je to už rok, co jsme o re-commerce natočili epizodu našeho podcastu. Nejvyšší čas se znovu podívat, co se tu děje (následuje blogová verze tohoto Twitter vlákna).
Proč ten hype, ptáte se? Vždyť second-hand je tu dávno?
Ano a ne. Nakupování second-handu není nic nového. Novým je rozšiřující se návyk použité věci prodávat. OfferUp Re-commerce Report: "32 % příslušníků GenZ má přeprodej jako svůj sekundární příjem."
Hlavně mladší generace už při nákupu kalkuluje, za kolik v budoucnu danou věc prodá. Tzn. to, co my starší děláme při nákupu ojetých aut, budeme brzy dělat třeba při nákupu bundy Patagonia či luxusní kabelky.
Proč je re-commerce na vzestupu?
Co ještě re-commerce pomáhá?
Jak to může být velké?
V křišťálové kouli vidí každý něco jiného.
From innovation to expectation
Nejvíc se toho děje v módě. Každý týden spouští velké značky pre-loved sekce na svých webech. Většinou je to jen pro PR, než že by šlo o reálnou inovaci byznys modelu. Ale o tom zas až někdy příště.
Co re-commerce brzdí?
zdroj: McKinsey State of the Fashion 2021 (od s. 63)
A tím se elegantně dostáváme k pěti ponaučením z našich 2 let s Knihobotem.
1. Úzké hrdlo je na straně nabídky
Patagonia by prodala 10x více bund, kdyby je dokázala od svých zákazníků získat. To samé vidíme v Knihobotu. Prodat 3x více dobrých knih by byla hračka. Hračka není dobré knihy získat. Je to schopnost, která rozhoduje o úspěchu.
2. Peníze nejsou hlavní motivací (napoprvé)
Nicméně nesmíte zákazníky výší provize zklamat, jinak už podruhé nepřijdou. První pohnutkou je nicméně "udělat si doma pořádek".
3. Pohodlí je klíčové
Většina lidí svoje knihy nikdy neprodávala a sebemenší bariéra je odradí. I když je odvoz knih kurýrem zdarma, zákazníci často preferují cestování na pobočku. A i nutnost jedné fotky knížek řadu z nich odradí.
4. Logistika je opravdu oříšek
Jak udělat výkup co nejpohodlnější? Kurýra zdarma máme, ale balit knihy do krabice je opruz, stejně pro Zásilkovnu. Vlastní pobočky jsou drahé. Co boxy? Většina neumí zpětný odběr, a i když ano, jak knihy z tolika míst svezete? A co v zahraničí?
5. Je to komplexní
Knihobot není "jen" e-shop, musí se postarat o spokojenost obou stran, zákazníků i dodavatelů. To vyžaduje provozní excelenci (done), ale jak vyřešíte pricing? A jak získat knihy v zahraničí?
Stay tuned (nebo s tím pojďte pomoci).
Zdroje pro další studium
Sdílet článek
(tisková zpráva) Do české gastronomie vstupuje nová značka, která ale zaštiťuje řadu už zavedených projektů. Pod názvem Piano vzniká skupina technologických firem, do níž patří třeba oblíbený startup Qerko nebo renomovaný pokladní systém Septim. Všechny projekty, které značka Piano zastřešuje, patří do portfolia investiční skupiny Miton.
Oba mají blízko k AI, každý ale z jiného úhlu. Zatímco Stanislav Fort je AI výzkumník, který prošel Google DeepMind i Anthropicem, a nyní je zakladatelem AI startupu, Kristina Fort se zabývá umělou inteligencí z pohledu governance a regulace. Jaký je rozdíl mezi Anthropicem a OpenAI? Proč se tak málo mluví o obecné umělé inteligenci? A proč musí být regulace AI flexibilní?
Petr Koubský je vedoucí vědecké rubriky Deníku N a spolumoderátor podcastu Sféry o technologiích, vědě a společnosti. Ve svých textech se dlouhodobě zabývá AI. Je srovnání dnešní AI revoluce s revolucí průmyslovou adekvátní? V čem je AI rozhodně lepší než člověk? A proč přestane stačit být průměrný?