Michala Gregorová
Je to už rok, co jsme o re-commerce natočili epizodu našeho podcastu. Nejvyšší čas se znovu podívat, co se tu děje (následuje blogová verze tohoto Twitter vlákna).
Proč ten hype, ptáte se? Vždyť second-hand je tu dávno?
Ano a ne. Nakupování second-handu není nic nového. Novým je rozšiřující se návyk použité věci prodávat. OfferUp Re-commerce Report: "32 % příslušníků GenZ má přeprodej jako svůj sekundární příjem."
Hlavně mladší generace už při nákupu kalkuluje, za kolik v budoucnu danou věc prodá. Tzn. to, co my starší děláme při nákupu ojetých aut, budeme brzy dělat třeba při nákupu bundy Patagonia či luxusní kabelky.
Proč je re-commerce na vzestupu?
Co ještě re-commerce pomáhá?
Jak to může být velké?
V křišťálové kouli vidí každý něco jiného.
From innovation to expectation
Nejvíc se toho děje v módě. Každý týden spouští velké značky pre-loved sekce na svých webech. Většinou je to jen pro PR, než že by šlo o reálnou inovaci byznys modelu. Ale o tom zas až někdy příště.
Co re-commerce brzdí?
zdroj: McKinsey State of the Fashion 2021 (od s. 63)
A tím se elegantně dostáváme k pěti ponaučením z našich 2 let s Knihobotem.
1. Úzké hrdlo je na straně nabídky
Patagonia by prodala 10x více bund, kdyby je dokázala od svých zákazníků získat. To samé vidíme v Knihobotu. Prodat 3x více dobrých knih by byla hračka. Hračka není dobré knihy získat. Je to schopnost, která rozhoduje o úspěchu.
2. Peníze nejsou hlavní motivací (napoprvé)
Nicméně nesmíte zákazníky výší provize zklamat, jinak už podruhé nepřijdou. První pohnutkou je nicméně "udělat si doma pořádek".
3. Pohodlí je klíčové
Většina lidí svoje knihy nikdy neprodávala a sebemenší bariéra je odradí. I když je odvoz knih kurýrem zdarma, zákazníci často preferují cestování na pobočku. A i nutnost jedné fotky knížek řadu z nich odradí.
4. Logistika je opravdu oříšek
Jak udělat výkup co nejpohodlnější? Kurýra zdarma máme, ale balit knihy do krabice je opruz, stejně pro Zásilkovnu. Vlastní pobočky jsou drahé. Co boxy? Většina neumí zpětný odběr, a i když ano, jak knihy z tolika míst svezete? A co v zahraničí?
5. Je to komplexní
Knihobot není "jen" e-shop, musí se postarat o spokojenost obou stran, zákazníků i dodavatelů. To vyžaduje provozní excelenci (done), ale jak vyřešíte pricing? A jak získat knihy v zahraničí?
Stay tuned (nebo s tím pojďte pomoci).
Zdroje pro další studium
Sdílet článek
(Tisková zpráva) Do hlavní sezóny vstupuje vyhledávač nábytku Biano s novým vedením. Na pozici CEO nově působí Peter Hupka, dvojkou ve firmě je dosavadní CMO Ondřej Bolkovec, který nyní zastává pozici provozního ředitele (COO). Projekt z portfolia investiční skupiny Miton, který loni přivedl partnerským e-shopům objednávky za 1,7 mld. korun a je ziskový, má s novým vedením ještě ambicióznější plány.
Je jednou z těch velmi úspěšných technologických firem, o kterých se mezi zasvěcenými dobře ví, ale v médiích je příliš nevidíte. Z Glami se během 10 let stal největší vyhledávač a online katalog módního zboží a doplňků. Působí ve 13 zemích, jeho zákazníci udělají téměř půl milionu objednávek měsíčně a módní e-shopy si díky němu letos připočítají 4 mld. Kč k tržbám. Velkou a ziskovou mezinárodní firmou se Glami, které dnes jako CEO vede Ján Kešelák, nestalo jen tak.
Na takovou triviální věc jako web se přece nikdo nachytřovat nepotřebuje. Nebo? Rozhovor s Martinem Koptou a Jakubem Goldmannem je plný velmi praktických tipů, třeba na to, jak přesně se uživatelů ptát, když se opravdu chcete něco užitečného dozvědět. Nebo jak v Karlíně zorganizovat uživatelské testování zadarmo.