11 největších aha momentů z nouzového stavu: Anketa mezi startupovými šéfy a šéfkami

11 aha momentů od českých CEOs
11 aha momentů od českých CEOs
Michala Gregorová
23. 4. 2020

Nejdřív paralýza a pak překvapení, jaké věci jsou najednou myslitelné. Tak se dá shrnout reakce CEOs českých startupů, kterých jsme se ptali v naší anketě. Jejich největší aha momenty z posledního měsíce si můžete poslechnout v nové epizodě Cinkátka. V článku najdete i přepis celého dílu.

Přepis epizody

Začneme Grasonem, protože jejich příběh je pro aktuální dobu úplně typický. Grason totiž propojoval číšníky a servírky s restauracemi. Jenže stát pak hospody zavřel a firma musela hledat nové uplatnění, což se jim povedlo během pouhého měsíce. Spoluzakladatelka Grasonu Jarmila Kowolowská tak logicky mluví o flexibilitě v nejisté době:

Pro mě stávající krize naprosto redefinovala časový horizont, ve kterém uvažuju o podstatných změnách. I když se rychlost inovací neustále zvyšuje, k velkým změnám docházelo v řádu měsíců, nebo spíš let. A tady se během pár dnů změnilo všechno, a to jak v byznysové, tak v osobní rovině. 

Co je pro mě důležité, je, že ta určitá nepředvídatelnost, se kterou nás to konfrontovalo, tady zůstane. To není jenom otázka stávající situace, bude to tady s námi pravděpodobně nejbližší minimálně dva roky, po které se očekává, že se  budou objevovat další vlny koronaviru a s tím i vládní opatření a různá omezení, která budou na byznysy dopadat. Tím se dostane do popředí flexibilita a schopnost škálovat byznys. 

Rychle růst v období, kdy je poptávka vysoká, ale stejně tak se dokázat i hodně umenšit v okamžiku, kdy mi ta poptávka spadne. To je něco, s čím se musíme naučit všichni lépe pracovat.

I další příspěvek je z gastronomie, protože v tomhle oboru bylo prostě aha momentů hodně. Ten svůj popisuje zakladatel platební appky Qerko Lukáš Kovač:

Nejdřív jsem si musel uvědomit, že bych neměl panikařit. To mi trvalo tak první tři dny, kdy jsem byl vcelku paralyzovaný. Ono budovat firmu je rozhodně výzva a není vůbec lehké se dívat, jak ten obor ze dne na den upadá. 

Asi ze všeho nejvíc mi pomohlo si připomenout naši vizi a říct si, proč vlastně firmu děláme, proč ji stavíme. My Qerko děláme proto, že skrze pohodlnou a bezpečnou platbu chceme lidem ušetřit čas a peníze. 

A pak jsem začal vymýšlet co dál. Přeskládal jsem priority, protože jsem si uvědomil, že na nouzový stav musíme reagovat vcelku pružně, ale pořád ne zbrkle. A aby to bylo v souladu s tím, proč tu firmu děláme. A takhle například vznikla funkce Přes okénko, kdy nešetříme lidem čas jen v restauraci, ale nyní také nemusí čekat ani ve frontě u okénka.

Dalším velkým tématem posledních týdnů byl přechod týmů na práci z domu. Když se na to ptáte manažerů, většinou uslyšíte podobnou odpověď: Báli jsme se toho, ale po měsíci jsme příjemně překvapení. Potvrzují to Adam Szabó z Driveta:

Asi nejvíc mě překvapila efektivita celé firmy, když jsme přešli na home office. Já jsem se toho trochu bál, porotože je těžké tým kontrolovat, když s lidmi nemám přímý kontakt. Ale protože jsme byli často v kontaktu přes telefon nebo videokonference, měli jsme každý den standupy, výkon celé firmy se posunul strašně vysoko. 

Pro mě to má rezervy, protože nemůžu všechno přirozeně řešit tváří v tvář během dvou minut. Ještě silnější to je, když na nějaké téma potřebuju víc lidí nebo je komplexnější. To je složitější. Celkově jsem ale příjemně překvapený. 

S tím ale souvisí druhá věc, že celá firma už je doma dlouho a už se strašně těší do kanclu a až jeden druhého uvidí.

A také Pavel Vopařil z Bonami:

My jsme rychle přešli kompletně na vzdálené fungování. Tam se ukázala síla otevřené a zodpovědné firemní kultury, kdy firma nezpomalila, naopak mám pocit, že trochu zrychlila. To mi udělalo velkou radost.

V situaci, kdy můžete byznys plány hodit do koše a tým máte rozesetý po celé zemi, se zesílila potřeba komunikace. Na papíře to vypadá samozřejmě, v praxi to jsou těžce vydřené poznatky, což svojí zkušeností ilustruje i Michal Makoš z realitního startupu Reas:

Co jsem si z téhle situace vzal, je fakt, že musím mnohem více a lépe komunikovat. Je to doba, kdy je potřeba ukázat rozhodnost a i vaši lidi se mnohem více koukají na to, co uděláte.

My jsme firma, která byla vždycky hodně zvyklá jet přes čísla. To znamená, že vždycky na začátku měsíce jsme si nastavili cíl a hledali projekty nebo způsoby, jak k němu dojít. Ne že bychom teď naše plány mohli hodit do koše, ale okolnosti se změnily. To, na co jsme byli zvyklí, najednou nefungovalo. A byla to doba, kdy se nároky na komunikaci výrazně zvedaly. Trošku nás to svým způsobem paralyzovalo. Každá změna, anii v malé firmě, není příjemná, a když je firma na něco zvyklá a najednou to nefunguje, tak je to těžké. A mě překvapilo, že když jsme začali pracovat z domu, změnily se i věci, které nám fungovaly dobře. Proto se zvedly nároky na komunikaci. 

Teď se dostáváme do fáze, kdy se to zase vrací do normálu, kdy už zase začínáme na čísla mnohem víc koukat. Mám z toho i mnohem lepší pocit a cítím z týmu mnohem lepší drive.

Častým tématem je pozitivní dopad krize na e-commerce, kterého se týká i další poznatek Pavla Vopařila z Bonami:

Myslím, že dojde k poměrně rychlému uspíšení digitalizace retailu. Velkou výhodu budou mít firmy se silným technologickým know-how a znalostí. A zároveň takové, které dokáží rychle reagovat a rychle implementovat inovace. Myslím, že se  velice záhy ukáže rozdělení na skvělé firmy a průměrné firmy.

V krizi se ukazují nejen skvělé firmy, ale taky charaktery. Tak situaci komentuje Václav Štrupl z Mitonu:

Mně ta současná situace znovu připomněla, že v krizi se nejlépe ukáže charakter lidí, jejich schopnosti, rychlost, flexibilita. Je to vidět jednak u jednotlivých firem, ať už v našem portfoliu nebo na trhu, ale taky u vlády, úřadů. Zde se ukázal obrovský kontrast mezi neakceschopností politické reprezentace, mlžením a nekvalitní komunikací, a přístupem části českého byznysu, kdy se lidi sebrali a hned v první den nastupující krize šli něco dělat. Sami se zorganizovali, peníze dali v prioritách až hodně dozadu, a často i na úkor vlastních firem šli vládu podpořit. Krize hodně ukazuje, co v nás v kom je.

Jednu z důležitých postav tohoto dění jsme oslovili také, a to investora Jana Bartu z Pale Fire Capital:

Můj největší aha moment za poslední měsíc? Buď jsou centrální banky nepřemožitelné, což dokládá mohutný nárůst akcií za poslední měsíc, nebo jsou investoři velmi hloupí a neví, která bije. V příštích dnech uvidíme, které z těchto dvou tvrzení se ukáže jako pravdivé.

Druhý, osobní poznatek je, ze jsem pozitivně překvapen, jak se česká společnost dokázala semknout v dobe krize, z toho mám velmi dobrý pocit.

Podobně optimistický je i šéfredaktor Czechcrunche Ondřej Holzman:

Asi to bude znít jako klišé, ale největším aha momentem pro mě hned na začátku krize bylo, že když se chce, tak to jde. Nebo jinak. Když je nouze nejvyšší, jde dělat věci, o kterých jsme ještě před pár týdny slýchali, proč nejdou dělat moderně, proč k tomu nemůžeme použít aplikaci, proč musíme někam chodit, když to jde vyřídit na dálku, a že přeci vůbec není důvod něco měnit. 

Na jednu stranu je smutné, že mnoho oborů, institucí a firem donutí k pokroku až takováhle dramatická krize, která přes noc mění naše fungování. Ale dívám se na to pozitivně. Ztrát bude hodně, ale věřím, že i díky velkému tlaku technologických firem a dalších odborníků vyjdeme z krize jako společnost modernější, digitálnější a především připravenější podobným výzvám v budoucnu čelit.

Překvapení z toho, jaké věci jsou najednou možné, se opakovalo u více respondentů. Poslechněte si postřeh Michala Zelinky, který vede vyhledávač nábytku Biano:

Nejvíc mě překvapilo, jak silným driverem inovací je adaptace. Byli jsme svědky tolika inovativních, svěžích nápadů a přístupů za poslední měsíc, asi jako nikdy předtím. Vyborný příklad jsou segmentace potravin pro prodej online, rozvoz hotových jídel taxislužbami z restaurací, které by jinak musely být zavřené, výuka online, dokonce streamování kultury, například youtubový kanál Show Must Go On, či uspořádání virtuálních velkých cen Formule 1 zdarma pro všechny. A samozřejmě samoorganizace v boji proti pandemii. Myslím, že ještě v lednu bychom byli přesvědčení, že takovéhle věci jednoduše nebudou technologicky anebo organizačně možné, a ony přitom jsou.

Taky věřím, že hodně věcí jsme se naučili právě při přizpůsobování se. Ať už jde o běžný provoz firmy, budování rezerv nebo samotná řešení pro uživatele. Hodně z nich budou firmy určitě aplikovat i po skončení momentálního stavu.

Z celé situace si tedy odnáším, že staré přísloví “kde je vůle, tam je i cesta” nabývá úplně nový význam. Jednoznačně souhlasím s tím, že právě adaptace je klíčová pro firmy a organizace v následujícím období velmi pravděpodobného ochlazení ekonomiky. 

Na to, že hůře ještě bude, upozorňuje i Tomáš Gogár z AI startupu Rossum:

Hlavní poznatek? Asi to, že nás všechny ty krušné chvíle teprve čekají. V Rossumu děláme enterprise B2B. A na číslech nějakou velkou krizi popravdě ještě nevidíme. Ale po konzultaci s našimi mentory a investory je nám jasné, že všechno vidíme se zpožděním. Hlavní důvod, proč to v našem odvětví vidíme s velkým zpožděním, je ten, že naši velcí zákazníci už dělají úspory, ale všechny ty úspory jsou board-driven nebo CEO-driven. A než se promítnou do rozpočtů jednotlivých týmů, které třeba kupují náš software, bude to chvíli trvá. Takže můžeme čekat, že se to projeví až v řádu měsíců. A to i na našich číslech. 

Po prvních úsporných řešeních, které jsme dělali na naší straně, se soustředíme na to vymyslet, jak můžeme firmám v téhle nové situaci pomoci a přinést hodnotu, která je v dnešní době relevantní. Abychom na tom spíš získali, než tratili.

I když jsou flexibilita a adaptace klíčová slova téhle ankety, Linda Šejdová ze Snuggs, což je výrobce mentruačních kalhotek, vás uklidní, že některé věci se nemění ani v krizi:

U nás se potvrdilo, že menstruace není úplně závislá na vnějších vlivech. Je vidět, že příjemně menstruovat chtějí ženy za jakýchkoliv časů. Měli jsme propad v prodejích na začátku karantény, tam byla vidět nervozita a že lidí nevědí, co bude. Nicméně potom se to začalo zvedat a dokázali jsme za březen vyrůst na 150 procent února, takže březen byl pro nás rekordní měsíc.

Obecně to vnímáme jako docela hodně dlouhou masáž médií, marketingových týmů, jednotlivců. Proto jsme se ve Snuggs rozhodli, že na to nechceme nijak marketingově ani názorově reagovat.

My si ale jedno promo na závěr téhle epizody Cinkátka dovolíme. Už totiž sbíráme materiál pro druhý díl téhle ankety. Takže pokud byste měli chuť podělit se o svoje aha momenty, stačí je nahrát na diktafon v telefonu a soubor poslat na michala.gregorova@miton.cz. Těšíme se, držte se.

Všechny epizody našeho podcastu najdete zde

Přehrajete také na:
Chci se přihlásit k Miton newsletteru
Sdílet článek