Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

2B Mrštíkova
Liberec, Liberec Region, 460 07
Czech Republic

8802miton-liberec-manez.jpg

Novinky

Restu jde do světa

M J

Naše společná historie s Restu začala v roce 2013. Střih, o pět let později si od nás Restu kupuje Makro. Proč z toho máme radost?

Když jsme do Restu (tehdy ještě Alakarte vstupovali), firma spravovala online rezervace pro 200 českých restaurací. Teď už jsou jich tisíce a každý rok si přes Restu svoje místo rezervuje kolem půl milionu hostů. Nejen v Česku, ale taky Polsku, Maďarsku a na Slovensku. To už není vůbec málo, což ale neznamená, že to nemůže být násobně více a ve více zemích.

Restu také začínalo primárně jako služba pro hosty. To se časem změnilo, Restu přešlo do B2B segmentu a zákazníkem se staly restaurace.

B2B a velký potenciál v zahraničí. Když si poskládáte tyto dvě věci dohromady, lehce vám vyjde, že lepšího partnera než Makro jsme si pro Restu jen těžko mohli přát.

Teď přichází čas na citace z oficiální tiskové zprávy, které toto dobře vysvětlují.

„Naše klienty z řad majitelů a provozovatelů nezávislých restaurací podporujeme nabídkou digitálních řešení a umožňujeme jim tak další rozvoj,“ říká generální ředitel společnosti METRO AG Olaf Koch.

„Mnoho restauratérů rezervační systémy nepoužívá, neboť to s sebou nese značné náklady. Na druhou stranu jsou však dnes mnozí hosté zvyklí vyhledávat si restaurace přes internet a očekávají, že si restauraci online nejen vyberou, ale že si také budou moci rovnou zarezervovat místa. České Restu je v obou těchto ohledech na špici.“

Obrovský potenciál má Restu i v Česku: “Akvizice pomůže zajistit našim 50 000 odběratelům v oboru pohostinství v České republice jednodušší přístup k řešením, jež Restu nabízí,“ uvedl provozní partner společnosti METRO Miles Graham.

Za nás nezbývá než na závěr poděkovat za skvělou práci šéfovi Restu Jirkovi Moskalovi, šéfovi produktu Pavlovi Hůzovi, šéfovi vývoje Štěpánovi Čechovi a celému Restu týmu. Prošli si mnoha zásadními změnami, vždy v souladu se Jirkovým oblíbeným krédem, jehož autorem je Colin McRae, “if in doubt, flat out”.

jirka_moskal.jpg

Online rezervace jsou jen začátek digitální budoucnosti gastronomie. Jsme pyšní, že je “naše” Restu u toho.

Naše další polské dobrodružství se jmenuje Displate

M J

Home decor, marketplace, Direct2Consumer, vlastní výroba s unikátní technologií. Polský Displate ve svém business modelu kombinuje všechny tyto prvky a k tomu přidává globální působnost. Na letošních plánových 20 mil. dolarů tržeb budou mít největší podíl zákazníci z USA. To všechno jsou důvody, proč jsme se do Displate rozhodli investovat.

V druhém investičním kole o celkové velikosti 3 mil. dolarů jsme do firmy vložili 2 miliony dolarů. Kola se spolu s námi účastnilo ještě české VC Credo Ventures, které do Displate investovalo už v prvním dvoumilionovém kole minulý rok (článek na Techcrunch).

Displate je výrobce kovových “plakátů”, tzv. displatů. Ty jsou unikátní v několika ohledech. Zaprvé si je Displate sám vyrábí s použitím několika vlastních patentů. Na zeď se upevňují díky speciálním magnetům.

Zadruhé jde o originální designy, které na marketplace umisťují jednotliví nezávislí umělci z celého světa. Zákazník si vybere design a Displate se postará o výrobu dekorace a doručení, umělci pak vyplatí provizi. Dalším zdrojem designů jsou licence od takových jmen jako Marvel nebo Star Wars.

Naše investice tak jde do už zavedené firmy s tržbami v řádech stovek miliónů korun, s globální působností a vedené seniorním týmem ze zahraničí, konkrétně z Varšavy. Jde současně o naši další investici do “nakupování očima”. Věříme, že Displate můžeme pomoci nejen finančně, ale také díky know-how a synergiím v rámci našeho portfolia.

Displate plánuje letos utržit 20 mil. dolarů. Svoje práce zde nabízí 7200 nezávislých umělců z 86 zemí, celkově si zákazníci mohou vybírat z 135 000 designů. Největší podíl na tržbách mají zákazníci z USA. Za každý prodaný displate je díky spolupráci s nadací Trees for the Future zasazeno 10 stromů - aktuální stav je 5 804 090 vysazených stromů.

Jak jsme vsadili na nakupování očima

M J

Long story short

  • Mediální skupina GWP odkoupila od Mitonu a zakladatelů zbývající podíl v Domodi.pl v transakci oceňující firmu na ~1,5 mld. Kč.

  • Miton se společně se zakladateli dále věnuje rozvoji podobnému konceptu módního vyhledávače v 11 zemích pod značkou Glami.

  • Bonus: 5 trendů, které pozorujeme během našich 6 let ve fashion e-commerce.

Short story long

Do Domodi.pl jsme investovali v roce 2012, krátce po založení. V té době byl jeho model velice nejistý. Byla tu vzdálená inspirace sociálním Polyvorem (RIP 2018) a za Domodi.pl stáli matadoři polské e-commerce pod vedením Krzysztofa Wierzbickiho, se kterým jsme se dobře znali.

 Krzyszof Wierzbicki, Lukasz Zych, Marcin Chwalik a my z Mitonu jsme nebyli vždy na stejné straně při sportu, ale v e-commerce tématech to šlo.

Krzyszof Wierzbicki, Lukasz Zych, Marcin Chwalik a my z Mitonu jsme nebyli vždy na stejné straně při sportu, ale v e-commerce tématech to šlo.

Jak velký je trh s módou? Naše odpověď vždy byla "big enough". Kdo by to přesně počítal, když se jednalo o největší e-commerce kategorii, která zároveň nejrychleji rostla? 2-3 (bam)bilionů USD globálně.

Hlavní pro nás vždy bylo, že se oblečení objevuje, vybírá a nakupuje zcela jinak než ostatní kategorie. Všichni jsme prostě měli pocit, že v nejrychleji rostoucí kategorii e-commerce ještě zdaleka není vše hotovo, a tak jsme společně začali hledat odpověď, jak lidem usnadnit objevování v tak fragmentovaném odvětví.

Nakupování očima se stalo jednou z našich investičních tezí a Domodi se stalo naší sazkou na tento trend, stejně jako Bonami v oblasti home&decor. V US byste řekli, že jsou to ne-amazoní kategorie, v Čechách ne-heurekovské. Jde prostě více o obrázky než o cenu.

A protože rádi experimentujeme na více frontách, v říjnu 2013 jsme spustili Glami.cz - zdánlivě stejný koncept, jiná platforma, jiný tým, se zapojením zakladatelů Domodi a pod vedením Tomáše Hodbodě, který s námi po Heurece chtěl vytvořit něco nového. Těžili jsme ze zdánlivě nezávislého vývoje, dvou pohledů na věc a sdílení know-how.

"Maximize the number of experiments you can do per given unit of time."
— Jeff Bezos


O podobné otevřené sdílení zkušeností se dnes mezi startupy trochu přichází - každý hned od prvního dne pokukuje po globální expanzi, takže dva týmy často řeší naprosto stejné problémy v různých zemích, ale klíčové informace si hlídají, protože zítra mohou být konkurenti. Přitom není lepší inspirace, než když to jinde vidíte opravdu fungovat.

Produkt a principy fungování Domodi se v čase hodně měnily, ale základní myšlenka usnadnit objevování módy pro každého a kdekoliv zůstala. Modely se postupně sblížily, úspěchy z jedné platformy jsme přenášeli na druhou. To vše pomohlo Domodi.pl raketově růst v Polsku a Glami expandovat po Evropě.

Mediální skupina GWP vstoupila do Domodi v roce 2014. Právě tehdy otočila svou pozornost na e-commerce ve snaze snížit závislost na mediálních příjmech. Souhlasili s naší vizí o síle on-line fashion segmentu a my jsme se zároveň čím dál tím více dívali na zahraniční trhy, kdežto oni upevňovali pozici v Polsku.

Stále pod plným vedením zakladatelů vyrostlo Domodi v nejdůležitější zdroj fashion inspirace v Polsku, největší zdroj objednávek pro většinu on-line prodejců a nyní zaměstnává přes 100 lidí ve Wroclawi pod čerstvým CEO Adamem Plonou.

GWP podle plánu minulý týden od nás a zakladatelů dokoupilo zbývající podíl na valuaci ~1,5 mld. Kč, čímž se završila postupná akvizice.

My se společně se zakladateli Domodi dále věnujeme expanzi značky Glami (resp. Stileo v Itálii a Španělsku). K současným 11 zemím ještě přidáme pár v Evropě a příští rok otevřeme další kontinent. Experimentujeme s TV reklamou, řešením výběru velikostí, kvality v módě, udržitelnými značkami, lokálními designéry…

A samozřejmě hledáme šikovné lidi, které tento příběh zajímá dál.

Mezitím jinde...

Naše teze o objevování módy zůstává stále stejná i po 6 letech. Ale trh se posunul a je zajímavé se podívat kam.

  • Móda se objevuje převážně na mobilech, už to začíná platit i pro samotné objednávky. Všichni tedy dnes musí pracovat s cross-device strategiemi.

  • Všechny velké značky již prodávají on-line, překonali porodní bolesti a bojují v omni-channel prostředí s native ecommerce hráči. Inditex již prodá 10 % online, H&M 12 %, Next 40+ %.

  • Masové značky jako adidas chtějí prodávat přímo zákazníkům - kolik z nás si koupilo adidas boty přímo od adidasu? Dříve nemyslitelné podkopávání sítě prodejců je dnes hlavní sázkou adidasu na růst.

  • Nové úzce specializované značky zase prodávají jen přímo zákazníkům a trh se ještě více fragmentuje aneb přichází D2C.

  • Větší ochota nakupovat v zahraničí a tlak e-commerce hráčů lokalizovat do co nejvíce zemí otevírá v podstatě nekonečné množství sortimentu. "71% evropanů objednalo v zahraničí" a "Zara do 2020 umožní nakoupit komukoliv na světě" nejlépe vystihují, že lokální konkurence již téměř neexistuje.

  • Amazon nikdy nespí...