Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

2B Mrštíkova
Liberec, Liberec Region, 460 07
Czech Republic

Jak jsme vsadili na nakupování očima

Novinky

Jak jsme vsadili na nakupování očima

M J

Long story short

  • Mediální skupina GWP odkoupila od Mitonu a zakladatelů zbývající podíl v Domodi.pl v transakci oceňující firmu na ~1,5 mld. Kč.

  • Miton se společně se zakladateli dále věnuje rozvoji podobnému konceptu módního vyhledávače v 11 zemích pod značkou Glami.

  • Bonus: 5 trendů, které pozorujeme během našich 6 let ve fashion e-commerce.

Short story long

Do Domodi.pl jsme investovali v roce 2012, krátce po založení. V té době byl jeho model velice nejistý. Byla tu vzdálená inspirace sociálním Polyvorem (RIP 2018) a za Domodi.pl stáli matadoři polské e-commerce pod vedením Krzysztofa Wierzbickiho, se kterým jsme se dobře znali.

 Krzyszof Wierzbicki, Lukasz Zych, Marcin Chwalik a my z Mitonu jsme nebyli vždy na stejné straně při sportu, ale v e-commerce tématech to šlo.

Krzyszof Wierzbicki, Lukasz Zych, Marcin Chwalik a my z Mitonu jsme nebyli vždy na stejné straně při sportu, ale v e-commerce tématech to šlo.

Jak velký je trh s módou? Naše odpověď vždy byla "big enough". Kdo by to přesně počítal, když se jednalo o největší e-commerce kategorii, která zároveň nejrychleji rostla? 2-3 (bam)bilionů USD globálně.

Hlavní pro nás vždy bylo, že se oblečení objevuje, vybírá a nakupuje zcela jinak než ostatní kategorie. Všichni jsme prostě měli pocit, že v nejrychleji rostoucí kategorii e-commerce ještě zdaleka není vše hotovo, a tak jsme společně začali hledat odpověď, jak lidem usnadnit objevování v tak fragmentovaném odvětví.

Nakupování očima se stalo jednou z našich investičních tezí a Domodi se stalo naší sazkou na tento trend, stejně jako Bonami v oblasti home&decor. V US byste řekli, že jsou to ne-amazoní kategorie, v Čechách ne-heurekovské. Jde prostě více o obrázky než o cenu.

A protože rádi experimentujeme na více frontách, v říjnu 2013 jsme spustili Glami.cz - zdánlivě stejný koncept, jiná platforma, jiný tým, se zapojením zakladatelů Domodi a pod vedením Tomáše Hodbodě, který s námi po Heurece chtěl vytvořit něco nového. Těžili jsme ze zdánlivě nezávislého vývoje, dvou pohledů na věc a sdílení know-how.

"Maximize the number of experiments you can do per given unit of time."
— Jeff Bezos


O podobné otevřené sdílení zkušeností se dnes mezi startupy trochu přichází - každý hned od prvního dne pokukuje po globální expanzi, takže dva týmy často řeší naprosto stejné problémy v různých zemích, ale klíčové informace si hlídají, protože zítra mohou být konkurenti. Přitom není lepší inspirace, než když to jinde vidíte opravdu fungovat.

Produkt a principy fungování Domodi se v čase hodně měnily, ale základní myšlenka usnadnit objevování módy pro každého a kdekoliv zůstala. Modely se postupně sblížily, úspěchy z jedné platformy jsme přenášeli na druhou. To vše pomohlo Domodi.pl raketově růst v Polsku a Glami expandovat po Evropě.

Mediální skupina GWP vstoupila do Domodi v roce 2014. Právě tehdy otočila svou pozornost na e-commerce ve snaze snížit závislost na mediálních příjmech. Souhlasili s naší vizí o síle on-line fashion segmentu a my jsme se zároveň čím dál tím více dívali na zahraniční trhy, kdežto oni upevňovali pozici v Polsku.

Stále pod plným vedením zakladatelů vyrostlo Domodi v nejdůležitější zdroj fashion inspirace v Polsku, největší zdroj objednávek pro většinu on-line prodejců a nyní zaměstnává přes 100 lidí ve Wroclawi pod čerstvým CEO Adamem Plonou.

GWP podle plánu minulý týden od nás a zakladatelů dokoupilo zbývající podíl na valuaci ~1,5 mld. Kč, čímž se završila postupná akvizice.

My se společně se zakladateli Domodi dále věnujeme expanzi značky Glami (resp. Stileo v Itálii a Španělsku). K současným 11 zemím ještě přidáme pár v Evropě a příští rok otevřeme další kontinent. Experimentujeme s TV reklamou, řešením výběru velikostí, kvality v módě, udržitelnými značkami, lokálními designéry…

A samozřejmě hledáme šikovné lidi, které tento příběh zajímá dál.

Mezitím jinde...

Naše teze o objevování módy zůstává stále stejná i po 6 letech. Ale trh se posunul a je zajímavé se podívat kam.

  • Móda se objevuje převážně na mobilech, už to začíná platit i pro samotné objednávky. Všichni tedy dnes musí pracovat s cross-device strategiemi.

  • Všechny velké značky již prodávají on-line, překonali porodní bolesti a bojují v omni-channel prostředí s native ecommerce hráči. Inditex již prodá 10 % online, H&M 12 %, Next 40+ %.

  • Masové značky jako adidas chtějí prodávat přímo zákazníkům - kolik z nás si koupilo adidas boty přímo od adidasu? Dříve nemyslitelné podkopávání sítě prodejců je dnes hlavní sázkou adidasu na růst.

  • Nové úzce specializované značky zase prodávají jen přímo zákazníkům a trh se ještě více fragmentuje aneb přichází D2C.

  • Větší ochota nakupovat v zahraničí a tlak e-commerce hráčů lokalizovat do co nejvíce zemí otevírá v podstatě nekonečné množství sortimentu. "71% evropanů objednalo v zahraničí" a "Zara do 2020 umožní nakoupit komukoliv na světě" nejlépe vystihují, že lokální konkurence již téměř neexistuje.

  • Amazon nikdy nespí...