Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

2B Mrštíkova
Liberec, Liberec Region, 460 07
Czech Republic

8802miton-liberec-manez.jpg

Novinky

Jak jsme vsadili na nakupování očima

M J

Long story short

  • Mediální skupina GWP odkoupila od Mitonu a zakladatelů zbývající podíl v Domodi.pl v transakci oceňující firmu na ~1,5 mld. Kč.

  • Miton se společně se zakladateli dále věnuje rozvoji podobnému konceptu módního vyhledávače v 11 zemích pod značkou Glami.

  • Bonus: 5 trendů, které pozorujeme během našich 6 let ve fashion e-commerce.

Short story long

Do Domodi.pl jsme investovali v roce 2012, krátce po založení. V té době byl jeho model velice nejistý. Byla tu vzdálená inspirace sociálním Polyvorem (RIP 2018) a za Domodi.pl stáli matadoři polské e-commerce pod vedením Krzysztofa Wierzbickiho, se kterým jsme se dobře znali.

 Krzyszof Wierzbicki, Lukasz Zych, Marcin Chwalik a my z Mitonu jsme nebyli vždy na stejné straně při sportu, ale v e-commerce tématech to šlo.

Krzyszof Wierzbicki, Lukasz Zych, Marcin Chwalik a my z Mitonu jsme nebyli vždy na stejné straně při sportu, ale v e-commerce tématech to šlo.

Jak velký je trh s módou? Naše odpověď vždy byla "big enough". Kdo by to přesně počítal, když se jednalo o největší e-commerce kategorii, která zároveň nejrychleji rostla? 2-3 (bam)bilionů USD globálně.

Hlavní pro nás vždy bylo, že se oblečení objevuje, vybírá a nakupuje zcela jinak než ostatní kategorie. Všichni jsme prostě měli pocit, že v nejrychleji rostoucí kategorii e-commerce ještě zdaleka není vše hotovo, a tak jsme společně začali hledat odpověď, jak lidem usnadnit objevování v tak fragmentovaném odvětví.

Nakupování očima se stalo jednou z našich investičních tezí a Domodi se stalo naší sazkou na tento trend, stejně jako Bonami v oblasti home&decor. V US byste řekli, že jsou to ne-amazoní kategorie, v Čechách ne-heurekovské. Jde prostě více o obrázky než o cenu.

A protože rádi experimentujeme na více frontách, v říjnu 2013 jsme spustili Glami.cz - zdánlivě stejný koncept, jiná platforma, jiný tým, se zapojením zakladatelů Domodi a pod vedením Tomáše Hodbodě, který s námi po Heurece chtěl vytvořit něco nového. Těžili jsme ze zdánlivě nezávislého vývoje, dvou pohledů na věc a sdílení know-how.

"Maximize the number of experiments you can do per given unit of time."
— Jeff Bezos


O podobné otevřené sdílení zkušeností se dnes mezi startupy trochu přichází - každý hned od prvního dne pokukuje po globální expanzi, takže dva týmy často řeší naprosto stejné problémy v různých zemích, ale klíčové informace si hlídají, protože zítra mohou být konkurenti. Přitom není lepší inspirace, než když to jinde vidíte opravdu fungovat.

Produkt a principy fungování Domodi se v čase hodně měnily, ale základní myšlenka usnadnit objevování módy pro každého a kdekoliv zůstala. Modely se postupně sblížily, úspěchy z jedné platformy jsme přenášeli na druhou. To vše pomohlo Domodi.pl raketově růst v Polsku a Glami expandovat po Evropě.

Mediální skupina GWP vstoupila do Domodi v roce 2014. Právě tehdy otočila svou pozornost na e-commerce ve snaze snížit závislost na mediálních příjmech. Souhlasili s naší vizí o síle on-line fashion segmentu a my jsme se zároveň čím dál tím více dívali na zahraniční trhy, kdežto oni upevňovali pozici v Polsku.

Stále pod plným vedením zakladatelů vyrostlo Domodi v nejdůležitější zdroj fashion inspirace v Polsku, největší zdroj objednávek pro většinu on-line prodejců a nyní zaměstnává přes 100 lidí ve Wroclawi pod čerstvým CEO Adamem Plonou.

GWP podle plánu minulý týden od nás a zakladatelů dokoupilo zbývající podíl na valuaci ~1,5 mld. Kč, čímž se završila postupná akvizice.

My se společně se zakladateli Domodi dále věnujeme expanzi značky Glami (resp. Stileo v Itálii a Španělsku). K současným 11 zemím ještě přidáme pár v Evropě a příští rok otevřeme další kontinent. Experimentujeme s TV reklamou, řešením výběru velikostí, kvality v módě, udržitelnými značkami, lokálními designéry…

A samozřejmě hledáme šikovné lidi, které tento příběh zajímá dál.

Mezitím jinde...

Naše teze o objevování módy zůstává stále stejná i po 6 letech. Ale trh se posunul a je zajímavé se podívat kam.

  • Móda se objevuje převážně na mobilech, už to začíná platit i pro samotné objednávky. Všichni tedy dnes musí pracovat s cross-device strategiemi.

  • Všechny velké značky již prodávají on-line, překonali porodní bolesti a bojují v omni-channel prostředí s native ecommerce hráči. Inditex již prodá 10 % online, H&M 12 %, Next 40+ %.

  • Masové značky jako adidas chtějí prodávat přímo zákazníkům - kolik z nás si koupilo adidas boty přímo od adidasu? Dříve nemyslitelné podkopávání sítě prodejců je dnes hlavní sázkou adidasu na růst.

  • Nové úzce specializované značky zase prodávají jen přímo zákazníkům a trh se ještě více fragmentuje aneb přichází D2C.

  • Větší ochota nakupovat v zahraničí a tlak e-commerce hráčů lokalizovat do co nejvíce zemí otevírá v podstatě nekonečné množství sortimentu. "71% evropanů objednalo v zahraničí" a "Zara do 2020 umožní nakoupit komukoliv na světě" nejlépe vystihují, že lokální konkurence již téměř neexistuje.

  • Amazon nikdy nespí...

Českou virtuální realitu testují i kluby NHL

Michala Gregorová

  • Miton investuje do českého startupu Sense Arena.
  • Spolumajitelem je trenér extraligového Liberce Filip Pešán.
  • Trénink ve virtuální realitě testoval i klub NHL Boston Bruins.

Představte si virtuální realitu, díky které se mohou zlepšovat hokejisté všech úrovní. Stačí aby si nasadili speciální brýle a vzali do ruky hokejku, jak jsou zvyklí. Pak už mohou trénovat střelbu na bránu prakticky bez omezení. Žádné čekání na volný led, žádný sparing partner, který jim musí přesně nahrát.

Virtuální realita je buzzword, který má na papíře tisíce využití, aplikace do praxe však zatím pokulhává. To platí i pro sportovní prostředí. Když jsme proto viděli, jak funguje Sense Arena, produkt si okamžitě získal naši pozornost. “Konečně,” chtělo se nám říct, po všech těžko použitelných VR produktech, které jsme dosud viděli.

Sense Arena VR first person view.png

Sense Arena nabízí velmi realistické prostředí hokejové arény, které simuluje hokejový trénink, konkrétně různá cvičení na zdokonalení přihrávky, střely, souhry a hokejového myšlení. A to jak díky propracované aplikaci, tak díky speciální hokejce, která propojuje virtuální realitu s fyzickým světem.

V Mitonu se nám na Sense Areně líbí hodně věcí. Produkt, tým, jeho globální ambice i možnost rozšíření na další sporty. S týmem jsme byli v kontaktu již od jara, a protože je firma úspěšná, rozhodli jsme se investovat stovky tisíc euro. Díky tomu jsme v Sense Areně získali menšinový podíl. A protože vizi věříme, chceme firmu v jejím rozvoji podporovat dlouhodobě.

Za vším stojí malý český tým. Zakladatel Sense Areny Bob Tetiva a jeho kolegové vyvíjí samotný interaktivní 3D software Sense Areny a zároveň i technologii zpětné vazby do fyzické hokejky, kterou drží hráč v ruce. Propojení s profesionálním hokejovým světem pak zajišťuje mimo jiné i Filip Pešán, trenér extraligového Liberce, který je současně spolumajitelem Sense Areny.

Filip_Pesan2.jpg

Filip Pešán zároveň drží dohled nad tvorbou a metodikou jednotlivých tréninkových cvičení, a to především pro úroveň profesionálního hokeje: “V každém sportu a v hokeji snad ještě víc, je nejdůležitější hráčova hlava! Když má pomalé reakce, špatný prostorový odhad, postřeh, nemůže z něj vyrůst špičkový hráč. To je přesně důvod, proč u nás v Liberci Sense Arenu používáme. Tisíce opakování konkrétních cvičení, jejichž správné provedení si hráč daleko rychleji osvojí, je unikátní výhodou tréninku ve VR,” říká k tomu Filip Pešán.

Nadšení byli ze Sense Areny i hráči klubu NHL Boston Bruins, který se tréninkem v české virtuální realitě chlubil i milionu fanoušků na svém Instagramu.

Fotografie ke stažení

Máme novou šéfku komunikace

Michala Gregorová

Vítáme novou posilu v našem cirkusovém šapitó! Je jí Michala Gregorová a zodpovídat bude za externí i interní komunikaci.

V Mitonu a firmách, které patří do naší rodiny, se děje spousta zajímavých věcí. Machine learning. Virtuální realita. AI. Naše firmy ukazují, že to nejsou jen buzzwordy, ale reálně nasazené technologie s praktickým uplatněním.

Bohužel se nám občas stává, že o tom zapomeneme dát vědět. A to by se s příchodem Míši mělo změnit. :) Za sebou má přes 10 let zkušeností s PR, z toho pět let se starala o PR Bonami a tři roky o komunikaci Rohlíku. Takže už se známe docela dlouho. (LinkedIn)

Veřejný obrázek Mitonu je tvořený hlavně úspěchy firem v našem portfoliu, takže Míša bude kromě PR Mitonu k dispozici i ostatním firmám, které budou chtít v téhle oblasti poradit. Také bychom chtěli lidi v našich týmech lépe propojovat mezi sebou, protože každá firma má vlastní unikátní know-how, které by byla škoda vzájemně nesdílet.

Díky lepší komunikaci bychom mimo jiné rádi nalákali výjimečně talentované lidi, kteří pomohou našim firmám uspět nebo s nimi budeme moci rovnou rozjet něco úplně nového. Pokud vás už teď baví nebo zajímá, co děláme, ozvěte se Míše rovnou. Těšíme se!

Fotografie ke stažení